Alhamdulillah...diberi kelapangan untuk berceritera lagi di blog Sutera Hijau..
Alkisah..
Seorang kawan (namanya Azie, satu bach master tapi lain bidang) mengajak aku outing pagi tadi..aku dengan hati berbunga riang menyahut seruan outing nya..
Jom!!!
(Al-maklumlah sudah sekian lama aku terperuk di apartmen..kalau keluar pun pergi kuliah je.mana la aku tau jalan kat KL ni..kalau tau pun tak sanggup aku jalan sorang)
Setelah bersiap-siap, kami pun pergilah ke Stesen LRT Universiti yang tak sampai 5 minit pun jalan..
First, draw money la kat ATM...
"Zai, nak pergi Mid Valley ke Masjid Jamek?" Azie bertanya padaku.
"Ikut lah..I ikut jerr.."
(Tapi dalam hati berkata..'jom lah p Masjid Jamek, bleh aku try naik LRT..nanti nak p Pudu Raya kan senang..tak la kena kapak dengan pakcik2 teksi yang cari duit lebih)
"Kite g Masjid Jamek lah ek.." Cadang Azie.
(Dalam hati aku..'Yes!!!..)
Azie pun mengajarku macam mana nak dapatkan tiket through tiket vending machine. Kemudian kami ke tingkat atas untuk menaiki train...kejap je nunggu..train sampai..aku pun dengan hati yang berbunga riang melangkah masuk ke dalam train..best gak! Boleh view bangunan2 kat KL..tapi yang penting boleh teropong institusi2 untuk cari kerja nanti..haha..!
Yang lecehnya, train ni banyak stop sebab banyak stesyen..Sementara nak sampai Masjid Jamek, dalam 3 atau 4 kali jugak la dia stop..
Akhirnya..sampai juga kami di Masjid Jamek.
Ada Bazar berdekatan masjid..barang yang banyak dijual ialah beg, tudung dan pakaian..mostly for ladies..sorry...rambang juga mata aku tengok beg2 yang dijual. Cantik banget! Berpatutan plak tu harganya..tapi jamu mate je la..sabar2. Azie plak banyak juga barang yang dia beli..sampai 2, 3 beg plastik..aku? 1 beg plastik je...beli apa yang perlu ja..belanja secara berhemat..yes, memang kena berjimat sebab living cost di sini relatively higher than kat negeri sebelah utara..perghh!
Agak lama juga kami di kawasan Masjid Jamek..lepas jamu mate kat Bazar, pegi Mydin pulak..pastu on the way nak ke LRT Station singgah lagi kat Bazar tadi tu..pusing2 situ je dah berejam.Hmmm...
Kami menaiki train untuk pulang ke Vista Angkasa...kali ni berhimpit sikit..ramai nye manusia..bermacam-macam bangsa..Sungguh Allah itu Maha Kaya menjadikan manusia berbilang bangsa dan rupa paras..Itulah antara sifat Kamalat Allah..Kalau muka spesen je...macam muka Pak Lah ke...tak ke bosan menengoknye?
Sampai sahaja di apartmen, aku terus kemas barang2 and then solat. Alhamdulillah aku masih bolek jamak qasar sebab baru dua hari datang dari Kedah..So mase kat Bazar tadi dah niat la nak buat jamak ta'khir sebab dah tahu si Azie ni mesti lame shopping nih...next time kena solat tamam tepat pada waktunya lahhh...
Hari ini adalah hari penting buat aku...
Sebab apa???
Ok..yang aku nak highlight kan dekat sini ialah pasal 'jamu mata'.
Dari pemerhatian yang aku buat sepanjang perjalanan tadi...
Aku dapati...ramai orang yang menegakkan pakaian sunnah Rasulullah di tengah kota macam ni..Alhamdulillah..aku tak rasa janggal dengan pakaian ku...masih ramai Muslimah yang berjilbab..ramai juga Muslim yang pakai jubah putih, berserban atau berkopiah putih..Alhamdulillah...Allah telah makbulkan niat ku agar diperlihatkan dan dipertemukan dengan orang2 baik..
Yang penting aku berharap dan berdoa semoga aku terus istiqamah dalam menjalankan tanggungjawab sebagai seorang Muslimah dalam segala aspek yang telah ditentukan syari'at..Allahumma amin..
Wallahu a'lam...
Admin
Deskripsi Blog
Blog Sutera Hijau dibangunkan sebagai medan
perkongsian ilmu dan maklumat melalui penulisan *formal atau **informal.
Jika anda dapati ada unsur percanggahan dari segi hukum, nas dan ijmak, sila maklumkan dan berikan komen yang konstruktif kerana Admin bukanlah orang yang ahli dalam mana-mana ilmu, kecuali dalam bidang yang sedang dipelajari dan dikaji iaitu Ekonomi dan Kewangan Islam. In syaa Allah.
Segala yang baik itu dari Allah, yang kurang itu dari kelemahan diri Admin dengan izin Allah jua.
perkongsian ilmu dan maklumat melalui penulisan *formal atau **informal.
Jika anda dapati ada unsur percanggahan dari segi hukum, nas dan ijmak, sila maklumkan dan berikan komen yang konstruktif kerana Admin bukanlah orang yang ahli dalam mana-mana ilmu, kecuali dalam bidang yang sedang dipelajari dan dikaji iaitu Ekonomi dan Kewangan Islam. In syaa Allah.
Segala yang baik itu dari Allah, yang kurang itu dari kelemahan diri Admin dengan izin Allah jua.
Jumlah Akses
Laman Sosial
Rakan Blog
Indeks
- Al-Kisah (3)
- Fakta (1)
- Hari Guru (1)
- Isu (2)
- Jangan tak bace (1)
- Jom ubah sikap... (3)
- kebenaran (1)
- lonely is dangerous (1)
- Mana-mana ada jin (1)
- mari berdakwah... (1)
- Mari muhasabah diri (3)
- Pengetahuan (1)
- Rinduku..bilakan terubat (1)
- Surat cinta (1)
- Tentang cinta (1)
- zuhud (1)
Blog Bacaan
-
-
-
Dunia Baru (Part 3)8 years ago
-
-
Israk Dan Mikraj Daripada Hadis-hadis Sahih10 years ago
-
ReSePi : PaVLoVa11 years ago
-
When....12 years ago
-
Pintu Syurga VS Pintu Neraka12 years ago
-
To be the best13 years ago
-
Kuih Tepung Gomak15 years ago
-
-
Subscribe to:
Post Comments (Atom)


0 comments:
Post a Comment
KoMeN aNda diAlukaN